Bruggen en viaducten vormen het fundament van mobiliteit en bereikbaarheid van onze steden, maar achter de schermen dreigt een stille crisis. Gemeentelijke beheerders staan voor de uitdaging om verouderende infrastructuur te onderhouden, en de tijd voor actie is nu. In dit artikel ontdek je waarom risicogestuurd beheer cruciaal is voor de borging van de constructieve veiligheid van bruggen en viaducten.
De Huidige Stand van Zaken: Constructieve Veiligheid in Gevaar
Brugbeheerders staan voor een complexe taak: het waarborgen van constructieve veiligheid van bruggen en viaducten, en tegelijkertijd efficiënt omgaan met beperkte budgetten. Concrete voorbeelden van betonafbrokkeling bij viaducten en de dreiging van een mobiliteitsinfarct tonen aan dat het risico op incidenten reëel is. De vraag is niet of, maar wanneer actie ondernomen moet worden.
Economische Schade en Mobiliteitsproblemen: Een Onontkoombare Realiteit
Het recente TNO-rapport over de vernieuwingsopgave van de Nederlandse infrastructuur schetst niet alleen verstrekkende gevolgen voor de veiligheid maar werpt ook een helder licht op de uitdagingen die de mobiliteit in Nederland bedreigen. Bruggen en viaducten die het einde van hun technische levensduur naderen, vormen een direct risico voor de samenleving. Naast de directe veiligheidsrisico’s schetst het rapport een verontrustend beeld van de mogelijke economische schade die voortkomt uit de veroudering van bruggen en viaducten.
Risicogestuurd Beheer: De Sleutel tot Efficiënt Onderhoud
Het traditionele periodieke onderhoudsstrategie volstaat niet meer. Risicogestuurd beheer biedt een innovatieve benadering, waarbij prioriteit wordt gegeven aan structurele inspecties op basis van het daadwerkelijke risico op falen. Deze bewuste sturing op risico’s leidt tot effectieve verbetering van de (constructieve) veiligheid en tegelijkertijd ook een efficiëntere allocatie van beperkte middelen.
De financiële last van het vernieuwen van civiele infrastructuur is aanzienlijk en groeit gestaag. Met een geschatte jaarlijkse kost van €2,4 miljard tot 2030, en een vooruitzicht op meer dan €3 miljard per jaar na 2030, is de omvang van de uitdaging duidelijk. Het totaalbedrag van €260 miljard tot 2100 benadrukt de noodzaak van onmiddellijke actie om deze financiële last te beheersen.
Het voorspellen van toekomstige behoeften is essentieel. Slim budgetteren en programmeren, gebaseerd op een gedegen risicoanalyse, stellen gemeenten in staat om tijdig middelen te reserveren en deze strategisch in te zetten.
Conclusie: Actie is Nu Nodig voor Toekomstbestendige Bruggen
Risicogestuurd beheer en slim budgetteren vormen de sleutels tot het waarborgen van veilige en duurzame infrastructuren. In een tijd waarin ruimtelijke en maatschappelijke uitdagingen op het gebied van klimaat, energie en mobiliteit de boventoon voeren, mogen we de constructieve veiligheid van bruggen niet uit het oog verliezen.
Leer meer over Actieplan Constructieve Veiligheid Bruggen
Met een focus op risicogestuurd beheer, budgettering en de implementatie van doeltreffende programma’s voor infrabeheer, stellen we onze expertises beschikbaar om samen deze uitdagingen aan te gaan. Bent u geïnteresseerd in onze diensten? Neem dan vandaag nog contact met ons op via igib.nl/contact om een vrijblijvend gesprek in te plannen.