Staat van de Infrastructuur Rijkswaterstaat 2023

De Nederlandse infrastructuur staat op een kritiek punt, met talloze bruggen, sluizen, tunnels en wegen die hun uiterste houdbaarheidsdatum naderen. Recente bevindingen in de jaarlijkse Staat van de Infrastructuur wijzen op een groeiende opgave voor Rijkswaterstaat, met als gevolg meer geplande werkzaamheden en potentiële vertragingen voor weg- en waterverkeer. Dit artikel verkent de huidige uitdagingen, geplande onderhoudsprojecten en de impact op mobiliteit.

Toename van Groot Onderhoud

Op maar liefst 71 locaties in Nederland staat grootschalig onderhoud gepland voor het komende jaar, aanzienlijk meer dan voorgaande jaren. Deze geplande werkzaamheden omvatten cruciale elementen zoals sluizen, bruggen, tunnels, gemalen en wegen. De verwachting is dat deze toename onvermijdelijk gepaard gaat met vertragingen voor weg- en waterverkeer.

Regionale Impact

Vooral in het westen en zuiden van Nederland zullen weggebruikers de meeste hinder ondervinden. De regio rond Rotterdam springt eruit, met een aanzienlijk aantal bruggen, tunnels en viaducten onder verscherpt toezicht. Automobilisten moeten rekening houden met mogelijke verkeershinder in deze gebieden.

Staat van Infrastructuur. Risico op hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer in Zuidwest-Nederland

Uitdagingen en Toekomstige Werkzaamheden

Het toenemende ongemak als gevolg van werkzaamheden zal volgend jaar nog meer voelbaar zijn voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Rijkswaterstaat staat voor de uitdaging om het wegennet veilig en toegankelijk te houden, en deze grote opgave leidt steeds vaker tot de uitvoering van werkzaamheden overdag op weekdagen. Deze “kort maar hevige” aanpak wordt ingezet om de groeiende opgave van de infrastructuur uit te voeren en de negatieve gevolgen te beheersen.

Risico’s en Inspectieregime

Rijkswaterstaat heeft een lijst samengesteld van 143 plekken waar het komende jaar risico op hinder en beperkingen bestaat, vanwege uitgestelde werkzaamheden of een ‘verhoogd inspectieregime’. Dit laatste is van kracht op locaties waar zorgen bestaan over de constructieve veiligheid van bruggen en viaducten.

Lees ook Toekomstbestendige Bruggen: Risicogestuurd Beheer

Kritieke Staat van Bruggen

Bijzondere aandacht gaat uit naar de staat van bruggen, vooral die in beheer van Rijkswaterstaat. Een alarmerende 84% van de vaste stalen bruggen en 56% van de beweegbare bruggen heeft nog maar minder dan 33% van de verwachte levensduur over. Een tekort aan investeringen in tijdige vervanging of vernieuwing draagt bij aan de uitdagingen waar Nederland nu voor staat.

Met grootschalige projecten op de horizon en de erkenning van de huidige realiteit, is een doordachte planning en collectieve inspanning essentieel om de Nederlandse infrastructuur veilig en beschikbaar te houden.